ΟΤΑΝ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΤΗΣ ΔΑΔΙΑΣ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΤΗΣ ΑΛΣΑΤΙΑΣ …

ΟΤΑΝ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΤΗΣ ΔΑΔΙΑΣ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΤΗΣ ΑΛΣΑΤΙΑΣ …ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΤΑΣ

 

Με αφορμή την μεταπτυχιακή εργασία της γαλλίδας φοιτήτριας  Mélanie Dubois, η οποία πραγματοποιεί την πρακτική της άσκηση στο ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΤΑΣ, ο Σύλλογος ελληνογαλλικής φιλίας αποτέλεσε συνδετικό κρίκο ανάμεσα στα σχολεία : 1ο Πρότυπο Πειραματικο Δημοτικό Ακαδημίας και Δημοτικό Σχολείο Μichael de Strasbourg, καθώς επίσης και στο ΤΕΕΠΗ του ΔΠΘ. 

Πρόκειται για ένα Παιδαγωγικό Σχέδιο εργασίας που επιμελήθηκε η μεταπτυχιακή φοιτήτρια, με την έγκριση της Συμβούλου γαλλικής γλώσσας κ. Ευφημίας  Μαυρομμάτη, σε συνεργασία με τις καθηγήτριες  γαλλικής  γλώσσας, με τίτλο : «Γνωριμία με το Δάσος της Δαδιάς στην Ελλάδα και το φυσικό περιβάλλον στη περιοχή του Στρασβούργου στη Γαλλία ». Σκοπός του σχεδίου, το οποίο υλοποιήθηκε υπό την αιγίδα του συλλόγου, «Το Σπιτι της Αντουανέττας», ήταν η προβολή του δάσους της Δαδιάς σε γαλλόφωνο κοινό και παράλληλα η γνωριμία των ελλήνων μαθητών και φοιτητών με την φύση στην Αλσατία της Γαλλίας, με απότερο στόχο την απόκτηση ευρωπαϊκής οικολογικής συνείδησης μέσα από βιώματα, παρατηρήσεις και συγκρίσεις. 

Το πρότζεκ διήρκεσε από τον Φεβρουάριο μέχρι το τέλος  Μαϊου 2014 και το εμπλεκόμενο κοινό αποτελείτο από: 4 τάξεις γαλλικής γλώσσας (Ε’ και ΣΤ’) του 1ου Πρότυπου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Ακαδημίας (διδάσκουσες: κ. Ραλλού Δούρου, κ. Φανή Παπαδοπούλου), 1 τάξη του γαλλικού σχολείου Μichael de Strasbourg-παιδιά ηλικίας 10 ετών (διδάσκουσα: Μme Nathalie Mandarou) και 1 τάξη γαλλικής γλώσσας ειδικότητας φοιτητών ΤΕΕΠΗ του ΔΠΘ (διδάσκουσα: Αικ. Μαυρομαρά-Λαζαρίδου)

Οι φορείς που συνεργάστηκαν και υποστήριξαν το πρότζεκτ ήταν η Νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Ροδόπης Εβρου η οποία με προθυμία ανέλαβε τη μεταφορά των συμμετεχόντων με πούλμαν στο Δάσος της Δαδιάς και ο φορέας διαχείρησης Εθνικού Πάρκου Δαδιάς που ανέλαβε δωρεάν την ενημέρωση και ξενάγηση στο Δάσος. 

Οι παιδαγωγικοί στόχοι του προγράμματος ήταν : α) γνωστικοί (απόκτηση λεξιλογίου στη γαλλική γλώσσα σχετικού με το θέμα /απόκτηση γνώσεων για τη δομή και τη λειτουργία του δασικού οικοσυστήματος, την αξία του δάσους και τη φύση στην Αλσατία της Γαλλίας), β) ψυχοκινητικοί (ανάπτυξη μεθοδολογικών δεξιοτήτων, αναζήτηση πληροφοριών στο διαδύκτιο, επικοινωνία με γαλλόφωνο σχολείο, παραγωγή υλικού), γ) κοινωνικο-συναισθηματικοί (ανάπτυξη θετικών στάσεων  και συμπεριφορών για το περιβάλλον, δημιουργικότητα, συνεργασία υπευθυνότητα, σεβασμός στον άλλον), δ) διαπολιτισμικοί (απόκτηση ευρωπαϊκής οικολογικής συνείδησης) ε) διεπιστημονικοι (ανταλλαγή εμπειριών και γνώσεων από διαφορετικούς γνωστικούς χώρους).

 Όσον αφορά τη μεθοδολογία υλοποίησης του προγράμματος, υιοθετήθηκε βιωματική προσέγγιση και εφαρμογή της μεθόδου Προτζεκτ : αρχικά τα παιδιά των σχολείων, ελληνικού και γαλλικού έκαναν γνωριμια και ανταλλαξαν υλικό μεσω διαδικτύου. Στη συνεχεια πραγματοποιήθηκε συλλογή υλικού (βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, έντυπα, φωτογραφίες, διαδίκτυο) σχετικού με το θέμα και επεξεργασία στη γαλλική γλώσσα, συνδιάζοντας προβλεπόμενους στόχους του αναλυτικού προγράμματος, ανάγκες και ενδιαφέροντα μαθητών και φοιτητών.  Εγινε αφήγηση παραμυθιών σχετικών με το δάσος, και προβολή διαφανειών σχετικών με το θέμα. Δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να προσεγγίσουν το δάσος με τις αισθήσεις κατα την εκεί επίσκεψη τους στις 30 Μαρτίου (ήχοι, ζωγραφική, φωτογράφιση, βιντεοσκόπηση). Η ξενάγηση κατα τη διαδρομη μεσα στο δασος έγινε από γάλλο βιολόγο της WWF, με επεξηγησεις όπου χρειαζόταν στα ελληνικά, ετσι ωστε οι συμετεχοντες να έχουν την ευκαιρια να γνωρισουν το δάσος και στη γαλλικη γλώσσα! Κατα την παραμονη στο δασος ομαδα ναυτοπροσκόπων καλεσμενων απο το συλλογο οργάνωσε μαζι με τις  2 γαλλίδες μεταπτυχιακές φοιτήτριες υπαίθρια παιγνιδια. Τέλος, με βάση την ομαδοσυνεργατική μέθοδο, φοιτητές και μαθητές συμμετείχαν σε δράσεις και παρήγαγαν υλικό. Σε αρκετες διδακαλίες συμμετείχε η Mélanie Dubois, τόσο στα μαθηματα του σχολείου όσο και σε αυτά του  Παν/μιου.

Το τελικό προϊόν του πρότζεκτ περιελάμβανε 1) power point στη γαλλική γλώσσα με θέμα «Το δάσος της Δαδιάς ανοίγεται σε γαλλόφωνο κοινό», β) σύντομη θεατρικη παρασταση στη γαλλική γλώσσα, με υπότιτλους, με θέμα «ΚΟΚΚΙΝΟΣΚΟΥΦΙΤΣΑ», γ) έκθεση φωτογραφίας, ζωγραφικής, κατασκευών, πόστερ αλλά και επιστολών που αντάλλαξαν οι μαθητές, δ) ατελιέ γλυπτικής, με φυσικά υλικά που μαζεψαν τα παιδιά στο δασος, ε) 4 επιτραπέζια παιγνίδια που εφτιαξαν οι φοιτητες προκειμένου να τα προσφέρουν  στη συνέχεια στον Φορέα διαχείρησης Εθνικού Πάρκου Δαδιάς.

Την Κυριακη 1 Ιουνίου, στο ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΤΑΣ μαθητές και φοιτητές είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν και να παρουσιάσουν μεταξύ τους τα έργα τους, να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν απόψεις και ιδέες γύρω από το κοινό τους θέμα. Μοιράστηκαν την χαρά της δημιουργίας και αιστάνθηκαν περήφανοι για το αποτέλεσμα. Στην συνάντηση παρευρέθηκε και ο διευθυντης του σχολείου κύριος Στράτος Κυβιρτζίκης με τον οποίο υπήρξε μια εξαιρετική συνεργασία σε όλη τη διαδικασία της εξέλιξης του πρότζεκτ. 

 Στις 11 Ιουνίου, το πρότζεκτ θα παρουσιαστεί στο κοινό της πόλης, στο  1ο Πρότυπο Πειραματικο Δημοτικό Ακαδημίας, σε  εκδήλωση του σχολείου κατα την οποία θα παρουσιαστούν συνολικα τα εργα των ομίλων και των προγραμμάτων του σχολείου.

 

Αικ. Μαυρομαρά-Λαζαρίδου

ΕΕΠ γαλλικής γλώσσας ΔΠΘ

Πρόεδρος του Συλλόγου «Το Σπίτι της Αντουανέττας»

Δημοσιευση στην Εφημεριδα “Ελευθερη Θράκη” Αρ. Φύλλου 15253 , Τετάρτη 4 Ιουνίου 2014